Pages

Tuesday 13 December 2011

Tårtgörande och potentiell snö

Idag har jag gjort en födelsedagstårta till Teddy som fyller 9 imorgon! Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra den, då han ville ha en marsipantårta men jag inte har lyckas röra i marsipan utan katastrof (förutom då vi gjorde våra julgrisar på konstskolan) så jag lyckades övertala Teddy att ha en tårta med glasyr på.
Han ville ha en tårta med en fotbollsspelare på, och jag fick tänka och tänka hur jag kunde göra det, då det är svårt att göra någonting med glasyr för glasyren gör som den själv vill.

Jag gjorde en vanlig sockerkaksbotten som blev jättebra. Använde kornmjöl istället för potatismjöl och det visade dig fungera bra. Jag skar den i tre delar och satte smörkräm på första lagret, jordgubbssylt och blåbär på det andra.
På toppen så satte jag glasyr, så jag blandade först ihop himlens blå färg och fortsatte därefter. Jag använde mig av karamellfärg, sojagrädde och florsocker. För att "måla" använde jag sked, kniv och grillpinnar. Haha. Man tar det man har!

Här är det färdiga resultatet!

Undertiden som jag gjorde denna tårta, vilket tog mig ett tag då varje lager av glasyr var tvungen att stelna i kylen, så sprang Jacob runt helt exalterad över att "det kanske kommer snöa imorgon". Jag har ALDRIG sett någon som älskar snö så mycket som Jacob.

Så, vi får se om det snöar imorgon på Teddys födelsdag!

xx
Maria

1 comment:

Malin said...

Du är så jävla duktig <3
kanske jag och Jacob kan bilda klubb btw!