Pages

Sunday 20 May 2012

Dyrbara karusellsjukdomar och mexikansk mat

Idag har minst sagt varit en spännande dag. Jag vaknade upp inatt av att jag var så yr att jag trodde någon fäst min säng på en virvelvind och snurrade mig runt, runt, runt. Det gick dock över då jag låg stilla så jag somnade om.
När jag vaknade på morgonen var jag dock fortfarande galet yr. Jag hade en sådan yrsel att jag inte kunde gå rakt utan vinglade omkring när jag försökte ta mig någonstans. Sedan när jag lade mig ner igen kände jag mig åksjuk och mådde riktigt illa. Jag hade ALDRIG känt så där och det var så otroligt läskigt.
Jag ringde sjukvårdsuplysningen som hänvisade mig vidare. Jag pratade med de på Danderyd, några i Täby och sedan Danderyd igen. De beslutade att det var bäst om jag kom in och fick det uppkollat då jag mådde så dåligt.
Eftersom jag inte kunde ta mig någonstans så ringde jag Sara som hämtade sin mammas bil och kom och  hämtade mig. Jag kände mig som världens gamling där jag gick och höll i henne för att inte trilla omkull.
På sjukhuset så fick vi inte vänta så jättelänge och jag blev undersökt från topp till tå. Efter x antal timmar fick jag prata med en läkare som sade att jag hade Kristallsjukan. eeh? what?

Detta är kristallsjukan:
"Kristallsjuka kallas också godartad lägesyrsel. Det innebär att man plötsligt blir yr vid vissa huvudrörelser. Yrseln går snabbt över men kan komma tillbaka när man gör om samma huvudrörelse.Orsaken till kristallsjuka är att små, små kalkkristaller i innerörat, där balansorganet sitter, har lossnat och hamnat fel.Varför man får kristallsjuka är inte helt klarlagt. Ibland kan man få kristallsjuka efter att man fått ett slag mot huvudet. Sjukdomen går över av sig själv efter några veckor eller månader. Under tiden är det bra om man fortsätter att röra på huvudet som vanligt. Man kan också få snabb behandling om man behöver."

ASROLIGT! Nå väl. När jag lämnade akuten mådde jag ändå bra, så jag och Sara åkte och handlade mat. Vi firade med tacos eftersom jag inte var döende och drack corona, så jag klagar inte.

<3
xoxo
Maria

No comments: