Pages

Sunday 29 January 2012

Kungliga middagar och spontanutgång

I fredags så träffade jag Matilda som jag inte sett sedan hon åkte till Los Angeles i somras! Det kändes som det var igår vi sågs dock, och det var skönt! Vi mötte upp med Elin och Linda och fikade på espresso house. Därefter blev jag bjuden på Sushi av bästa Linda och sedan inbjuden till utgång på Tikiroom. Egentligen var det inte utgång utan snarare dricka tropiska drinkar där. Jag sade att jag inte hade några pengar(vilket är sant) men blev meddragen ändå!

Jag bjöd med Sara också och vi åkte härifrån just efter halt tio. Det var enkelt att hitta till Tikiroom som ligger vid St Eriksplan. Hela stället var AMAZING och vi hade det jättetrevlig med Elins vänner. De hade otroliga drinkar till hutlösa priser men bartenderna hade hawaii-skjortor, så de var ok.

När de stängde så åkte vi till Rocks eftersom Elins vän Leo jobbade där. Det var... deprimerande och kändes som ett skoldisco, men vi hade roligt ändå! Vi fick gratis shots och dansade till hårdrocksklassiker.

Igår jobbade jag på Berns. Det var mitt andra arbetspass och gissa vad för middag vi skulle ha? JO, en KUNGLIG middag med 470 gäster?! omg. Det ar Kungliga Skogs och Lantbruksakademin som hade bankett och Kung Carl Gustaf och Drottning Silvia skulle komma. Detta tillsammans med mängder andra kända och högt uppsatta människor. Tror ni jag blev nervös eller?!

Jag hade ett bord för mig själv och det gick ändå bra. Inga sura miner och inget spill. De hade världens specialmeny som var tungvrickande att försöka uttala, men det såg gott ut!

Detta var menyn:

- Fördrink
Björksav med hallon och sockerlav med tilltugg: miniblodpudding med lingon äpple och rökt sidfläsk, Skogsbuljong med karljohansvamp, löjrom på mandelpotatis med vodka cremé fraische och löksalsa

- Förrätt
Halstrad röding och enbärsgravad sik med syltade granskott, citron och rostat rågbröd

- Varmrätt
Grillad älgantrecote med tryffelsky, terrine på rotselleri, palsternacka och potatis

- Dessert
Blåbärs- och slanbärstarte med kavring och slånbärslikör, sockrade vattlingon och slånbärsgrädde


Jag har aldrig sett kungen eller drottningen förut och jag var alldeles starstruck när jag stod där och väntade medan de passerade oss. De är verkligen jättesmå ju! Det var världens sjå också med när vin, mat osv skulle serveras eftersom att de ALLTID skulle ha först osv. Men det gick bra! Carl Jan, han som alltid pratar om vin överallt, var också där och presenterade vinet som de drack.

Overall, en väldigt bra kväll!

Här är lite bilder från kvällen:

Stora salongen med 470 gäster


Drottning Silvia


Någon viktig snubbe med hur mycket medaljer och rep som helst


Kung Carl Gustaf


Vår fina dukning!

xx
Maria

1 comment:

Emma said...

Låter som du hittat dig ett heelt ok extrajobb! Här är min alldeles för hästiga blogg med :)