Pages

Thursday 23 February 2012

Optiker med humor och gamla instrument

Det händer mycket just nu!

Jag jobbar på dagiset för fullt och idag har det varit körigt. Jag vaknade dock imorse av mig själv klockan sex och trodde knappt att det var sant. Jag som brukade vakna till väckarklockan och försöka hindra impulsen att snooza i trekvart. Idag klev jag upp och gjorde mig fin för dagen med klänning och allt! Det är nämligen så att jag köpte mig en ny klänning på rean på HM för 100 kronor igår!

Den har små rådjur på sig!

Jag var nämligen till optikern i Skärholmen igår eftersom jag får sådan huvudvärk av mina glasögon. Det visade sig att min optiker tagit sin examen i mitten av 80-talet och fortfarande körde med låda, glasögon och glas som han växlade mellan. Det var riktigt coolt och han var otroligt duktig. Han konstaterade snabbt att jag hade för starkt glas i mitt vänsteröga. Greeat... Jag har nämligen 1,25 nu medan jag borde ha 0,75-1,00 men han sade för att vara på den säkra sidan borde jag återgå till 0,75. Detta är samma styrka jag hade i mina gamla glasögon innan jag skaffade nya i höstas... AKA 3500 kronor i sjön. Han sade att detta var ju deras fel, men det verkar som jag åtminstone inte behöver betala någonting för att de ska åtgärda dem. Jag hoppas bara att det inte tar för lång tid.
Jag fick också veta att jag bara har 60% synförmåga trots glasögon eller linser. Det känns lite sådär halvkul. Jag har alltid sett dåligt men det beror på ett medicinskt tillstånd som heter linsluxation där min lins i ögat är missplacerad. Det hör ihop med min bindvävssjukdom Marfan Syndrom. Jag undrar om man kan operera sådant? Det är min dröm att någonsin kunna se "bra"

När jag strosade runt på stan igår fick jag ett samtal från Malmö Aviation med, och det är goda nyheter som vankas, men jag kan inte säga någonting riktigt ännu :) Be patient my friends!

Idag spenderade jag en och en halv timme på polishuset också då jag skulle skaffa pass. Det var en galen väntetid och jag trodde först att jag inte skulle hinna göra det innan de stängde klockan 19 men 18:30 så fick jag ÄNTLIGEN komma och se dum ut framför kameran. Skönt att ha det gjort och bra att se sänkt avgiften till 350 kronor.

På lördag är det vegoforum i Stockholm där det blir filmvisning, föreläsningar och annat intressant om vegetarisk kost och djurrätt. Ta och kom förbi om ni inte har någonting för er! Det är mellan 10-60 och här är hemsidan.

Jag peppar just nu Ed Sheeran som spelar i sthlm den 3e. Det kommet bli så otroligt skoj!

Sara som jag bott hos har råkat ut för en ridolycka så istället för att flytta på söndag till Djursholm stannar jag en vecka till här för att kunna hjälpa henne :) Så jag är kvar på östermalm en stund till!

xo
Maria



1 comment:

Elin said...

Hej!
Elin här som skriver den andra marfanbloggen - såg din kommentar nu och ville svara på en gång! Håller jättegärna kontakt med dig - min mail är elin.sigvardsson@live.se

Och angående operation av ögat för linsluxationen så går det! Jag opererade i oktober mitt vänstra öga (det jag då såg sämst med) och förhoppningsvis det andra ögat i april i år. Skillnaden blev för mig ENORM. Nu behöver jag glasögon när jag läser och sitter framför datorn (läsglasögon) men annars ser jag hur bra som helst (i mina mått) utan dem. Det är en sådan befrielse och jag upptäcker varje dag nya aktiviteter där jag nu kan se ordentligt, t.ex. som häromdagen i simhallen.
Jag tycker du ska stå på dig mot din ögonläkare och propsa för en sådan operation för den finns som sagt.
Många kramar