Pages

Monday 11 July 2011

Konsten att ta sig hem från USA.

Jag har varit hemma sedan i fredags morse men har inte haft energi eller tid att sitta vid datorn, så det har blivit dåligt uppdaterat. Nu väntar jag på min kära faster Stina som ska hämta mig och köra mig till Kallax så jag kan få ersättning för min trasiga väska, och tänkte ta vara på tiden och skriva några rader.

Förra tisdagen åkte jag ifrån mitt älskade Mountain View, California till San Francisco International Airport där Rose släppte av mig. Jag checkade in och det gick bra. Jag fick betala mindre för min väska än jag hade planerat och det var ju bra!
Vi kom iväg från San Francisco lite sent, typ kanske 18:30, men sedan gick allt fint.
Tre-fyra timmar senare när vi flög någonstans över Chicago så börjar piloten prata tyska och alla tyskar tystnar. När jag och Thanh (en jättetrevlig amerikansk tjej) som jag satt bredvid äntligen fick höra vad som var på gång på engelska så släppte dem bomben. Det hade blivit något tekniskt fel på planet och vi var tvungen att nödlanda i New York. REALLY?!
När vi var på väg till New York så börjar piloten prata igen och berättar att New York JFK nekade oss att landa så vi fick istället fortsätta till Miami... MIAMI!!! Där landade vi 03:00 på natten lokal tid efter en flygresa på nästan 7h... Keep in mind att hela flygresan San Francisco-Dusseldorf skulle ta 10h allt som allt.
Efter att vi stått i kö till sex på morgonen kom vi till hotellrummet som vi fått tilldelat av AirBerlin för natten, eller well... de typ tre timmarna tills vi var tvungen att åka tillbaka till flygplatsen. Jag och Thanh passade på att duscha och klev sedan upp vid åtta igen för att äta frukost och ta oss tillbaka till flygplatsen för ÄNNU en kö. Det tog från 11-15 att checka in alla. Det var planerat att vi skulle lyfta klockan tre, men vi kom iväg vid fyra på eftermiddagen. YEY.
Vi landade i Dusseldorf till slut dagen efter klockan sju på morgonen, vilket var samma tid som mitt flyg från Köpenhamn avgick mot Sthlm och sedan Luleå. Det var ganska uppenbart att jag skulle missa det och det visste jag redan i Miami så jag försökte prata med AirBerlin och samtidigt med SAS för att se om någonting gick att ordna. Självklart ville ingen hjälpa till och jag vet inte hur mycket jag grät undertiden. Jag hade ingen aning om hur jag skulle ta mig hem?!
Väl i Dusseldorf försökte jag prata med AirBerlins kundtjänst men utan någon framgång så till slut lånade jag pengar av Ian till en ny biljett hem mellan Köpenhamn och Sthlm.
Jag anlände i Sthlm vid fyra på eftermiddagen med två trasiga väskor. YEY. Lyckan fortsätter, Jag hann inte rapportera det där utan åkte in till centralen där jag fick träffa Elin och Hanna en snabbius <3 vilket var underbart. Vi åt på MAX innan jag åkte vidare med norrlandståget mot Luleå.

Till slut, 08:00 på morgonen på fredagen rullade jag in på Luleå's tågstation. Detta är nog den värsta resan jag gjort hitills! Allt som kunde gå fel, gick fel. Men nu är jag hemma och har hunnit med det ena och det andra. Kommer få en ny väska av SAS och har pratat med AirBerlin igen och försöker att få någon kompensation för detta.

SÅ HEJ PÅ ER!
Jag har nytt mobilnummer med, så skriv till mig på mail eller liknande om ni vill ha det
Phoe_@hotmail.com

No comments: