Pages

Saturday 6 August 2011

I valet och kvalet

"Varför måste man bli vuxen?"
Ja du, säg det. Det är nog livets svåraste grej. Veta vad man vill bli, vad man ska plugga, vart man ska bo och hur länge man kan skjuta upp på det.

Jag har ett utbildningsdilemma. Länge har jag nu varit tvärsäker på att jag ville plugga Music & Event Managment vid Linnéuniversitet eller Musk & Eventarrangör vid Nyköping. Det är två utbildmingar på 3 respektive 2 år som skulle leda mig mot ett mål att jobba inom musikbranschen i min framtid. Jag är otroligt intresserad av att jobba inom musikbranschen efter att jag fått smakprov av detta när jag jobbat med festivaler om somrarna och varit involverad i diverse eventplaneringar. DOCK så är det svåra att veta om dessa utbildningar kommer leda någonstans, då musikbranschen är uppbyggd på ett kontaktnät snarare än timmar vid skolböckerna. Detta får mig lite osäker. Dessutom, det är en väldigt smal nisch, trots att musikbranschen är gigantisk och det skrämmer mig lite att inte bredda mig mer.
Jag har fått nya ideér om ljudteknik osv med. Detta känns också dock rätt "smalt". GUD varför ska detta vara så klurigt?

Efter mina tankar att göra musikgrejen mer som en hobby på sidan om som jag nu har gjort fram tills detta, så har jag börjat fundera över vad jag skulle vilja göra annars. Jag har långsiktigt tänkt att jag gärna skulle vilja jobba med människor. Jag vill göra skillnad, jag vill hjälpa till, jag vill göra någonting för någon annan än mig själv.
Socionom? Ja, kanske. Tanken har slagit mig men jag vet inte om jag skulle vilja utbilda mig till det och hamna som kurator på en skola någonstans. Det är inte vad jag vill.
Jag är väldigt intresserad av kost ur hälsosynpunkt och har länge varit. Därför har jag funderat på om det vore intressant att studera till dietist? Dock har jag hört så mycket kritik om dålig, ouppdaterad information vid utbildningarna och att matföretag osv sponsrar utbildningarna med kursmaterial för att få ut "sitt budskap". Detta tycker jag är rätt så läskigt.
Så, när jag trillade in på dietisttankarna så trillade jag även in på hälsopedagogik. Det finns ett hav av utbildningar som gör mig halvt snurrig, men det känns som det finns bra sådana. Några jag hittat som verkar intressanta är Hälsovetare i Trolhättan, Hälsopedagog i Stockholm och Hälsopromotion i Göteborg. Just nu känns de två sistnämnda mest intressanta.

Nu är den stora frågan, följa min passion för musik och ta ett wild card, eller satsa på någonting med hälsa där framtiden inte heller är särskilt säker? Känns lite som att välja mellan pest eller kolera ska ni veta.

Alla tankar/åsikter/kommentarer är varmt välkomna då jag sitter här som ett uppgivet frågetecken just nu.

Min plan på studiestart blir hösten 2012 btw.

<3

No comments: