Pages

Thursday 5 May 2011

Abraham, författare och läkare med själ.

Nu har jag kommit hem, ätit en stekt kvällsmacka (inte alls lika god som om Malin gjort den) och sett ett halvt avsnitt Vampire Diaries (Avsnittet var trasigt!!! jag fick inte se slutet!!!) Så nu när jag spendera hela natten med att försöka streama det någonstans.
Jag har bojkottat Vampire Diaries för länge, trott att det bara är en till Twilight-ripoff, men det jag sett hitills verkar bra. Det känns JÄTTEKONSTIGT att se han som spelar Damon sådär. Jag har honom som Beau från Lost i mitt huvud!

Anyway, som jag tidigare nämt så har jag och Rose varit iväg och lyssnat på Abraham Verghese i en föreläsning/utråfning om hur man skriver en bok. Det var hur intressant som helst.
Abraham är läkare och författare, född i Etiopien av föräldrar med indiskt ursprung. Han jobbar nu som professor och läkare vid Stanford University/sjukhus och har spenderat många år med att ta hans om HIV och AIDS-sjuka. Han driver just nu hårt på att läkare behöver återfå sin relation med patienter istället för att vända sig till datorer och teknologi.
Han menar att en läkarundersökning numer inte alls är som den borde. Att läkarna knappt lyssnar eller tar i patienten utan vänder sig till "ipatient" i datorsystemet istället. Det var jätteintressant att höra på och han hade mycket tänkvärda poänger i det han sade, avslutandes med "The key when you care for patients, is to actually care about them"

Nu ska jag fortsätta söka efter det där satans avsnittet och fortsätta bildredigeringen. Jag är väl klar någongång nästa månad.......

No comments: